Powtarzając w swoistej interpretacji spotykany w kościołach wzór nie ludowy, uczynili z niego, przez rozliczne własne rozwiązania formalne i nasycenie go spotykanym jedynie u ludowych świątków wyrazem twór na wskroś ludowy i dla kultury tej warstwy tak charakterystyczny, że może być w pełni uważany za symbol naszej sztuki ludowej . Z Polski Frasobliwy przeszedł na katolicką Litwę, a z wygnańcami politycznymi przedostał się do niektórych okolic Rosji. Pod względem ekspresji nie ustępuje mu drugi wyłącznie polski typ ikonograficzny. Chrystus upadający pod krzyżem. Ma on zasięg wyłącznie regionalny i -występuje na styku południowym ziemi krakowskiej ze Śląskiem, jakkolwiek można go spotkać i gdzie indziej, jednakże bardzo rzadko i w innej niż tam formie. Stypizowany w swym kształcie często wielki, drewniany lub kamienny z charakterystycznym podgięciem kolana pod tułów, odznacza się szczególnym, nieraz wprost dzikim wyrazem umęczonej twarzy. Podobne napięcie wewnętrznego przeżycia, ale smutku raczej niż cierpienia ,jest znamienne dla trzeciej polskiej wersji tematycznej – Chrystusa przed Piłatem.
Typy ikonograficzne w sztuce ludowej
[Głosów:0 Średnia:0/5]