W ostatnich latach montaż instalacji LPG w samochodach staje się coraz bardziej popularny. Nic w tym dziwnego, bowiem rosnące ceny paliwa w zastraszającym tempie powodują, że wiele osób poszukuje możliwości znalezienia jak największych oszczędności związanych z eksploatacją auta. Dlatego też na terenie całego kraju powstaje coraz większa liczba warsztatów zajmujących się zakładaniem gazowych instalacji. To ile kosztuje instalacja gazowa to tak naprawdę ciężki to pozycyjnego określenia temat, bowiem ogół kosztów uzależniony jest od bardzo wielu czynników.Wpływ na to ma między innymi to, której generacji jest instalacja.
Najtańsze są instalacje pierwszej generacji (tu w zależności od pozostałych czynników koszt montażu waha się w granicach 1000-1500 zł). Najwięcej zapłacić należy natomiast za instalacje piątej generacji – to koszta sięgać mogą nawet znacznie powyżej sumy 4000 zł .Co ciekawe, instalacje LPG montowane są w bardzo nowoczesnych autach, które są stosunkowo nowe, bowiem pozostają jeszcze na okresie gwarancyjnym. Takie różnice w kosztach związanych z montażem instalacji LPG związane są przede wszystkim ze stopniem skomplikowania budowy takiej instalacji.
Instalacje pierwszej generacji są zdecydowanie najprostsze w budowie, co nie koniecznie wiąże się z tym, że jest to typ stosowany zdecydowanie najczęściej w polskich samochodach. Ten najprostszy typ instalacji najlepiej sprawdzi się w tych samochodach, które fabrycznie wyposażone zostały w gaźnik, a także nie posiadają katalizatora i sondy lambda. Ten typ instalacji nie posiada również jakichkolwiek elektronicznych elementów, dlatego też i jego eksploatacja jak i naprawa czy montaż nie przyczyniają się do generowania aż ta wysokich kosztów.
Piąta generacja natomiast jest instalacją bardzo często nazywaną również instalacją gazowo sekwencyjną. W tym przypadku, w przeciwieństwie do wszystkich pozostałych generacji możliwy jest wtrysk gazu pozostającego w stanie ciekłym bezpośrednio do kolektora dolotowego.
W tym przypadku niezbędne staje się zamontowanie wtryskiwaczy gazowych, co również w dość znaczący sposób wpływa na wysokie nie ma co urywać koszty montażu tego typu gazowych instalacji. Ten typ instalacji gazowej pozwala również na wtrysk gazu bezpośrednio do komór spalania silnika (to jednak nie może się obyć bez obecności benzynowych wtryskiwaczy, dlatego ten typ instalacji przede wszystkim obejmuje silniki z grupy FSI oraz TSI).
Instalacje gazowe w samochodach nie tylko pozwalają na zyskanie pewnych oszczędności, ale również zdecydowanie bardziej niż te klasyczne benzynowe sprzyjają ochronie środowiska. Sam montaż instalacji LPG to jednak za mało, aby kierowcy bezterminowo mogli się cieszyć z tego sposobu napędzania samochodu. W tym przypadku niezbędna jest również okresowa legalizacjo butli, która musi się odbywać co 10 lat. Po upływie tego czasu ważność butli musi zostać przedłużona, bądź jeśli zachodzi taka potrzeba czy konieczność butla powinna zostać wymieniona na nową.
Tu jednak należy pamiętać o tym, że z legalizacją butli związane są odpowiednie przepisy prawne i w tym przypadku nie ma miejsca na jakąkolwiek dowolność w tej kwestii. Przy tym należy także wspomnieć, że maksymalny czas użytkowania butli wynosi 20 lat, a co za tym idzie po tym czasie butla musi zostać obowiązkowo zutylizowana, bowiem pod żadnym pozorem nie nadaje się już ona do dalszego użytkowania.
Często zatem nie ma konieczności wymiany butli na nową, wystarczy załatwić formalności związane z jej legalizacją i bez przeszkód w dalszym ciągu można z niej skorzystać. Co ciekawe, możemy sobie samodzielnie oszacować koszt instalacji LPG, korzystając z wielu kalkulatorów instalacji LPG, jakie są łatwo dostępne w sieci (oczywiście do wyników należy podejść z lekkim dystansem, bowiem koszty są tylko orientacyjne, a w rzeczywistości może wyglądać to nieco inaczej, gdyż kalkulatory nie obejmują wszystkich zagadnień związanych z zakładaniem w pojeździe instalacji LPG).
Na podstawie takiego kalkulatora można przede wszystkim wstępnie oszacować sobie opłacalność montażu instalacji LPG w przypadku posiadanego przez nas pojazdu. W tym przypadku w obliczeniach niezbędne jest uwzględnienie ceny za litr benzyny, ceny za litr gazu, średniego zużycia benzyny w samochodzie oraz średnie zużycie gazu. W wielu przypadkach niezbędne będzie również podanie liczby pokonywanych miesięcznie kilometrów (ten parametr pozwala również na oszacowanie, w jakim czasie można się spodziewać zwrotu kosztów poniesionych na instalację LPG).